heartbeat

thx for being my followers

Thursday, July 18, 2013

Rokok itu Haram

Assalamualaikum.


Salam Ramadhan Al-Mubarak kepada seluruh Muslimin.

Hari ini bersamaan 9 Ramadhan 1434H. Masih berpuasa penuh tak? Bagi yang lelaki wajib puasa penuh ye kecuali yang bermusafir & uzur sahaja dibolehkan berbuka puasa. Bagi yang muslimah confirm ada yang dah tinggal kan? Normallah bagi perempuan.


Di dalam kesibukan mencari nafkah untuk family dengan berbusiness ni sempat lagi aku menggeledah blog-blog orang untuk menambahkan ilmu. In shaa Allah. Sesungguhnya menuntut ilmu itu kan wajib bagi umat Islam. Kenapa ilmu itu wajib? 

Sebagaimana Firman Allah maksudnya:

'...bertanyalah kamu kepada orang-orang yang berpengetahuan jika kamu tidak mengetahuinya". (43, An-Nahl & 7, Al-Anbia).

Dan Hadis Nabi yang bermaksud:

Dari Anas b. Malik r.a Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardhu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam". 


Rugi lah kalau kita tak menuntut ilmu kan? 


Sambil menerjah blog tu aku terjumpa satu article as per below:


Saja bagi kasi besar sket article ni. Agak-agak kalau tunjuk fatwa ni dekat perokok-perokok tegar apa jawapan dorg yep??


Selalunya smoker ni banyak benor alasannya yang mengatakan rokok tu hanya makhruh. Wallahualam.

Walau bagaimanapon, aku seorang yang agak anti rokok. Owh TIDAK. Asapnya menusuk ke lubang hidung hingga ke ruang legar peparuku.(Hope my future husband tak merokok. Amin)




SAY NO TO ROKOK


SELAMAT BERBUKA SEMUA. :)

ASSALAMUALAIKUM.

SALAM SAYANG-FASIHAH

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...